رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: داوری علم و تخصصی است که باید آموزش داده شود

11:08 - 07 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۷۱۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: داوری علم و تخصصی است که باید آموزش داده شود
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: داوری علم و تخصصی است که باید آموزش داده شود، چون داور ریش سفید نیست بلکه یک فرد متخصص صنفی است.

خبرگزاری میزان-محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری  کهگیلویه و بویراحمد در آیین ادای سوگند اعضای کانون داوری حل اختلاف در یاسوج گفت: قوه قضاییه مکلف به اجرای نهاد‌های مردمی و نهاد‌هایی مثل میانجیگری صلح یاران و داوری است تا بتواند بخش عمده‌ای از دعاوی که به دادگستری‌ها وارد می‌شود و تابع تشریفات خاصی هستند، حذف کند.

وی افزود: مرکز توسعه حل اختلاف، یکی از پایه‌های اساسی که بنیانگذاری کرده، استقرار کانون‌های داوری است.

افراسیاب در ادامه گفت: آنچه که حقیقتاً در موضوع  ضعف داوری مشاهده کردیم این بود که نهاد‌های داوری شناسنامه‌دار نبودند و یا به صورت سازمانی افراد شناسایی نشدند، بنابراین می‌بینیم که داوری در ایران و در خیلی از موضوعات که حتی در این استان نیز وجود دارد، خیلی کارآمد نیست.

وی ابراز کرد: با راهکار‌هایی که قوه قضاییه ارائه می‌دهد در داوری مسیری در حال بازگشایی است، از این رو بسیار خوشبین هستیم که این نهاد شکل بگیرد.

افراسیاب در ادامه اظهار کرد: داور و نهاد داوری یک دادرسی خصوصی غیر رسمی است، اما تابع تمام قواعد و اصول دادرسی است. یکی از مشکلات داوری این است که با تعدد دعاوی، بعد از صدور رأی داور مواجه هستیم. از این رو برگزاری کلاس‌های آموزشی داوران و یادگیری اصول و اینکه فرایند دادرسی را رعایت کند لازم و ضروریست.

وی لزوم پرهیز و عدم ورود اعضای کانون داوری را به مسائل غیر مرتبط را ضروری دانست و عنوان کرد: داوری مسئولیت دارد و در موضوعی که ربطی به داور ندارد، نباید اظهار نظر کند و درباره‌ی آنچه که در شرط داوری و قرارداد قید شده صرفا باید اظهار نظر باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اولین موضوعی که در داوری به آن توجه دارند رأی داور است، چنانچه رأی داور برخلاف حقوق مکتسبه باشد، از اجرای آن خودداری می‌کند، چون صلاحیت داور در محدوده خاص، و آنچه که در قرارداد قید شده است باید باشد.

افراسیاب تصریح کرد: همواره نگاهتان یک نگاه علمی باشد، چون داور ریش سفید نیست بلکه یک فرد متخصص صنفی است و نباید در صدور رأی عجله کرده و از چاچوب آیین دادرسی خارج شود.

 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همانطور که رأی دادگاه باید موجه، مستند و مستدل باشد رأی داور هم باید دارای همین ویژگی‌ها باشد، چون داور به جانشینی از دادگاه رأی صادر می‌کند، رأی داور قطعی است و این رأی قابل ابطال، اما قابل اعتراض نیست.

در ادامه این آیین پس از ادای سوگند اعضای کانون داوری، احکام اعضای به آنان اعطا شد.

انتهای پیام/



شایسته قادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
0
0
دکترافراسیاب باعث افتخار‌دستکاه قضا پ کشور هستند
الهام مطلبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
0
0
دکترافراسیاب نمونه انسان فرهیخته وارسته و مردمی می باشد

خداوند خافظ ونگهدارشون باشد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *